Elvárások az iskolába lépő gyermekekkel szemben
Tisztelt Szülők! Kedves Kollégák!
A tájékoztatót azzal a céllal készítettem, hogy segítséget nyújtsak Önöknek abban, hogy melyek azok a főbb mérföldkövek, melyek az óvodából az iskolába vezetnek. Milyen elvárásoknak kell/szükséges megfeleli ahhoz, hogy az óvoda és az iskola közötti átmenet zökkenőmentesen, kudarc nélkül valósuljon meg, és a gyermekek pozitív érzelmekkel tudják megkezdeni az iskolai életüket.
Elvárások az iskolába lépő gyermekekkel szemben
Az intézményes nevelés első "kötelező" színtere az óvoda.
A 3-6 éves korú gyermekek a kötelező óvodáztatás során a családi nevelés alapjaira építve sajátítják el mindazon készségeket, képességeket, melyek az iskolai elvárásoknak való sikeres megfelelést biztosítják.
Az óvodai nevelés és az iskolai nevelés-oktatás több ponton kapcsolónak egymáshoz, bár másként használják a fogalmakat, tevékenységeket, melyet az alábbi ábra szemléltet.
A gyermekek iskolába lépéséhez támogató szülői háttér mellett az óvoda megteremtheti az iskolai élet feltételeit, megalapozhatja a sikeres tanulást.
Az alábbiakban látható, hogy mit adhat az óvoda, és mit vár az iskola az első osztályba lépő tanulóktól.
A következő táblázat összefoglalóan mutatja be azokat a főbb területeket, melyeket a tanító elvár az iskolába érkező gyermekektől.
Tisztelt Szülők!
Amennyiben úgy látják, hogy gyermekük fejlődéhez segítségre van szükségük, mert gyermekük nem lesz képes megfelelni az iskolai elvárásoknak, kérem, beszélgessenek gyermekük óvodapedagógusával, kérjenek tanácsot, szükség esetén a Pedagógiai Szakszolgálat segítségét.
Kedves Óvodapedagógus Kollégák!
Amennyiben úgy látják, hogy az Önök által nevelt gyermek nem lesz képes megfelelni az iskolai elvárásoknak, a szülőkkel történt egyeztetést követően kérjék a Pedagógiai Szakszolgálat segítségét.
Dibuszné Hauser Zsuzsanna
tanító, gyógypedagógus
pedagógiai szakos tanár